BIZALOM, MEGBÍZHATÓSÁG
Az elsődleges szempont a megbízhatóság, de hogyan lehet ezt ellenőrizni? Hogyan lehet erről adatokat
kapni? És egyáltalán: milyen adatokkal képes egy beszállító alátámasztani azt, hogy érdemes
benne megbíznia? Általános tapasztalat (nem csak ebben a szakmában), hogy a hosszabb ideje a piacon
működő és prosperáló cégek megbízhatóak. Logikus a következtetés, mert hiszen:
- megfelelő minőségű termékeket kínálnak;
- megfelelő minőségű szolgáltatást nyújtanak;
- és ezért lehetnek a piacon hosszabb ideje;
- ezért van megfelelő számú vevőjük, akik bíznak bennük,
- akik kellő számú megrendeléssel életben tartják a céget.
Tehát első körben „káderezzük le” a potenciális beszállítói kört.
Be kell szerezni minden publikus adatot a cégről. Lehetőleg a következő kérdésekre pontos választ
kell kapni:
- Mióta létezik a cég? (Forrás: különböző adatbázisok) Egy cég csak akkor tud hosszú ideig létezni
ezen a piacon, ha megbízható szolgáltatásokat nyújt.
- Milyen gyakorisággal változott a cég neve, telephelye, adószáma, tulajdonosi köre? A túl sűrű cserebere
nem sok jót jelent: ki tudja, jövőre hol lesznek, kik lesznek, mit adnak, kivel kell együttműködnünk!
- A cég mérleg-adatai: tartósan veszteséges céggel nem érdemes együtt dolgozni, mert gyorsan
eltűnhet a cég – a beígért és kifizetett szolgáltatásokkal együtt.
- E-mail cím: általában a cégek nem dolgoznak ingyenes e-mail rendszerrel.
- Van-e kiállítóterme és milyen? Ha van, akkor áldoz is arra, hogy a leendő vevői meggyőződhessenek
a kínált termékek minőségéről – ne csak katalógusból mutassák be a kínálatukat.
- Milyen gyorsan kap választ egy árajánlatkérésre? Egy-két készülék esetén 24 órán belül meg kell
kapnia az árajánlatot.
De a legbonyolultabb munka elkészítése sem igényelhet néhány napnál több időt. És ez megmutatja azt is,
hogy a későbbiekben mennyire gyorsan fognak reagálni egy-egy kérdésére, kérésére, problémáinak
megoldására.
- Ha visszahívást kér, mennyi időn belül és ki hívja vissza telefonon? Az ideális az, ha néhány percen
belül visszahívja az illetékes munkatárs. Bármennyire is elfoglalt valaki, egy 2 perces „időpont-egyeztető”
telefonra mindig időt kell szakítani.
- Semmiképpen nem jelent jót, ha az adott cégnél túl sűrűn változnak a munkatársak.
Ezt a szakmát – mármint a vendéglátó-ipari konyhatechnológiai készülékek értékesítését – nem tanítják
semmilyen iskolában. Ezt csak hosszú évek szakmában eltöltött munkájával lehet megtanulni. A túl sűrű
munkatárs-váltás megkérdőjelezheti a szaktudást.
A SZAKÉRTELEM PRÓBÁJA
„Természetesen” minden cég ért a vendéglátáshoz – mi mást is mondhatna magáról, ha már ebben a szakmában
dolgozik? És a szakértelmet leellenőrizni – na, azt nem könnyű.
Javaslatunk:
• A valós árajánlatkérés előtt telefonon kérjen tanácsot egy olyan kérdésben – kérdéskörben,
amihez (tapasztalatai szerint) Ön is ért, amihez a legtöbb információja van. Kérjen tanácsot! Járják
körül a téma minden csínját-bínját.
A kapott válaszokból a beszélgetésük végére jó eséllyel meg tudja majd ítélni, hogy
valóban szakértő céggel van-e dolga, vagy sem. Ha Ön pl. a mosogatás
témakörében jártas, és a beszélgetésük során nem kérdeznek
rá a mosogatandó poharak magasságára,
akkor gyanakodjon: nem biztos,
hogy jó helyen jár.
„Egy szakértő
mindig először az Ön problémáját
akarja megérteni, és csak annak ismeretében, ad majd megoldási javaslatot!”
Ne vezesse félre, ha a telefon másik végén azt mondják, hogy
„ehhez az X.Y. munkatársam ért a legjobban, engedje meg, hogy
visszahívja!” Sőt! Az ehhez hasonló „mondatok” éppen azt jelentik,
hogy nem kókler társasággal találkozott!
- Egy szakértő mindig először az Ön problémáját akarja
megérteni, és csak annak ismeretében, azután ad majd csak
megoldási javaslatot!
- A „mennyibe kerül önöknél egy 700 literes hűtő?” kérdésre
nem az válasz, hogy” X ezer forint + ÁFA”, hanem az, hogy „milyen
célra keres hűtőszekrényt? Mit szeretne benne tárolni? Hol akarja
elhelyezni?” stb.
- A szakértő cégek elsődlegesen nem az áraikkal akarnak
vevőt szerezni, hanem azokkal a szolgáltatásokkal (garancia időtartama,
a kiszolgálás teljessége, egyéb szolgáltatások, stb.), amelyek a
termékeikhez kapcsolódnak.
- Tájékozódjon, hogy milyen szakértői anyagok, információk
találhatók a cég web oldalán – és azok valójában mennyire „szakértői”
anyagok.
Talál-e jó tanácsokat, javaslatokat egy-egy szakmai
kérdés megoldására?
• Alaposan nézze meg, hogy a kapott árajánlat mennyire rész-letes,
mennyire pontos, minden fontos információt tartalmaz-e. Minimálisan:
a készülék leírása, mérete, teljesítménye; a gyártó megnevezése;
energia adatok; mit tartalmaz az ár a készülék árán kívül:
szállítás, beüzemelés, betanítás, garancia tartalma és időtartama; opciók,
stb. (Ha az ajánlat jelentős részének tartalmára vissza kell
kérdezni a pontosítások miatt, az nem jó jel.)
ÁR-ÉRTÉK ARÁNY
Az ár-érték arány alegnehezebb kérdések egyike.
Ebben a szakmában is igaz, hogy az ár és a minőség kéz a kézben jár.
Ne várja el egy olcsó készüléktől, hogy olyan anyagból készüljön, olyan sokáig – gyorsan - stb. működjön,
mint egy drága készülék.
Igen gyakran kaphatja azt a választ, hogy „mi vagyunk a legolcsóbbak”. És ez még igaz is lehet. De
általában igaz itt is a régi magyar közmondás: olcsó húsnak híg a leve.
Az ilyen cégektől akkor érdemes vásárolni, ha csak rövidtávra tervezi a beruházását.
Nagy általánosságban (mert persze kivételek
mindig akadnak!) a következőképpen lehet kategorizálni
a vendéglátó-ipari gépeket ár-érték
arányban a gyártók szerint:
- német, svájci és francia gyártmányok általában
- prémium kategóriás gépek;
- 15-20 éves használatra gyártják;
- vastag és minőségi anyagból készülnek;
- éppen ezért strapabíróak.
Természetesen ehhez igazodnak az áraik is. (Ha
prémium kategóriás gépet kínálnak nagyon olcsó
áron, akkor kezdjen el gyanakodni!)
Ha hosszabb időre tervezi a készülék használatát,
érdemes ebből a kategóriából választania.
• olasz (Magyarországon a leggyakoribb) gyártmányok: prémium kategóriás készülékektől az „egyszer használatos” gépekig szinte minden minőség megtalálható közöttük. Az áruk általában a minőségüket is mutatja.
• spanyol, török, görög, portugál gyártmányok: általában igaz, hogy a közép-kategória alsó
vagy középső minőségi szintjébe tartozó készülékeket kínálják. (Persze vannak kivételek itt is!) Az
árak ebben az esetben is tájékoztatást adnak a minőségről.
• távol-keleti gyártmányok esetében is teljes a minőségi skála: vannak nagyon jó és vannak
nagyon gyenge készülékek a piacon.
A minőségi termékek ugyanak-kor nem sokkal olcsóbbak, mint az európaiak. Az viszont biztos,
hogy minél távolabbi országban készülnek a készülékek, annál lassabb, nehézkesebb és drágább az
alkatrész utánpótlás.
Bármennyire is olcsó, semmiképpen ne vásároljon háztartási készüléket!
Azok ugyanis nem az ipari felhasználás igényeinek megfelelően kerültek kialakításra. Gondol-jon csak bele:
hányszor nyitják ki egy mikrohullámú készülék vagy egy hűtőszekrény ajtaját otthon, és hányszor egy
étterem konyhájában? Vajon melyik az olcsóbb: évente megvásárolni egy 50 ezer forintos hűtőt,
vagy vásárolni egy 150 ezer forintos hűtőt, amelyik minimálisan 10 évig működik?
Mindenképpen érdemes energiatakarékos és víztakarékos készüléket vásárolnia, mert a beruházás
egy egyszeri kiadás, míg az üzemeltetési költségeket folyamatosan, éveken át fizetnie kell.
Minden készülék – de leginkább a hőlégkeveréses gőzpároló (más neveken: kombidenfer, kombi
pároló, gőzpároló, stb.) esetében érdemes megvizsgálni, hogy kell-e az a drágább gép, amelyik mindent
tud, vagy elegendő egy egyszerűbb alapgép gép is? Kihasználja-e a séfe a mindentudó
készülékek összes lehetőségét vagy sem. Kell-e egy programozható készülék, ha nem használják a programozást?
Kell-e szonda a készülékbe, ha sosem használják a szondát? Mindezt érdemes egyeztetnie
a séfjével.
A vendéglátó-ipari készülékek gyártóinál – néhány kivétellel - még nem „mindent felülíró”
szempont a környezetvédelem.
A környezettudatos vásárlók azonban mindig megkérdezik pl. a hűtőkészülékek forgalmazóitól,
hogy mennyire környezetbarát a hűtőközeg, a habosítás, stb.
REFERENCIÁK
Minden magára valamit adó cég honlapján megtalálható a „referenciák”
menüpont – általában (jó esetben) fényképekkel.
Érdemes végignézni az itt felsorolt referencia-konyhákat, a következő szempontok szerint:
• van-e köztük olyan (jellegű, nagyságrendű) konyha, mint az Öné, ahová vásárolni szeretne?
• van-e köztük olyan konyha, amelyet Ön is ismer?
• van-e köztük olyan konyha, amelynek a tulajdonosát, üzemeltetőjét ismeri?
Néhány - az Ön által fontosabbnak ítélt - refe-renciahelyet érdemes megnézni.
Általában a referenciák felsorolása nem tartalmazza az információt adó személyek nevét és
elérhetőségét. Ne szégyenlősködjön: kérje el ezeket az adatokat, és kérjen véleményt (személyesen
vagy telefonon) a beszállító cégről. Biztos, hogy hasznos dolgokat fog hallani.
A CÉG ÁLTAL NYÚJTOTT SZOLGÁLTATÁSOK
Egy „tisztességes” árajánlat
mindig tartalmazza - a
készülék árán kívül - a vásárlással
együtt járó szolgáltatásokat
is. Így nem érheti Önt a
későbbiek során meglepetés.
Például:
• a házhozszállítást, amely főleg a nehéz készülékek és „eldönteni tilos” hűtők esetében lehet
nagyon fontos;
• a beüzemelést (installálást)
• a betanítást, amely gázüzemű illetve a vízre-csatornára kötendő készülékek esetében
fontos. Az ilyen készülékek telepítéséhez – a csatlakozási pontok kiépítéséhez – minden cégnek
előzetesen (és nem a szállításkor!) információt kell adnia a vásárlóinak!
Néhány cég azonban ezen felül is biztosít különféle szolgáltatásokat, amelyekkel a partnereiket
„kényeztetik”.
Például:
• visszavásárlási garancia: amennyiben a vevő nem elégedett a vásárolt termékkel, a cég
X napon belül visszavásárolja a készüléket;
• cseregép biztosítása egy esetleges javítás esetére;
• hosszú szállítási határidő esetén cseregép biztosítása a szállításig;
• szaktanácsadás;
• tervezés;
• pályázatokban történő segédkezés;
• szakcikkek és okosságok, amelyek segítik Önt a döntésének meghozatalában;
• az érvényben lévő szabályozások, amelyek meghatározzák a működés törvényes kereteit; stb.;
Összefoglalva:
Minél sokrétűbb és minél jobb szolgáltatást nyújt a cég a vevőinek, annál inkább érdemes számolni velük.
„...MINÉL SOKRÉTŰBB ÉS MINÉL JOBB SZOLGÁLTATÁST
NYÚJT A CÉG A VEVŐINEK, ANNÁL INKÁBB ÉRDEMES
SZÁMOLNI VELÜK.”
A SZERZŐDÉS
A vendéglátó-ipari konyhatechnológiai készülékek eladásakor is szerződést kell kötnie az
eladónak és a vevőnek. Ezt a szerződést általában az eladó készíti el.
A végső megállapodás-döntés előtt mindig kérjen szerződés-tervezetet.
Érdemes megnézni a kiválasztott cégek szerződését (szerződés tervezetét), hogy tartalmazza-e
többek között:
• az összes szolgáltatást, amit az ajánlatban megígérnek;
• az eladó érdekein kívül (pl.: fizetési kötbér) a vevők érdekeit védő passzusokat is (pl.: a
késedelmes szállítás kötbére);
Összességében általában megállapítható egy szerződés részletességéből és pontosságából, hogy
mennyire profi az eladó cég.
GARANCIA, ALKATRÉSZELLÁTÁS
Alapvetően tudni kell, hogy a vendéglátó-ipari konyhatechnológiai készülékekre „nem kellene” semmilyen
garanciát adni.
Az
1997. évi CLV törvény (a fogyasztóvédelemről) hatálya ugyanis csak akkor terjedne ki a vendéglátóipari
készülékekre, ha azt természetes személy vásárolná meg. A gyakorlatban azonban az a vendéglátóipari
készülékeket 99,9%-ban cégek vásárolják – nem utolsó sorban az ÁFA-visz-szaigénylés miatt.
„1997. évi CLV törvény a fogyasztóvédelemről I. Fejezet”
Általános rendelkezések
A törvény hatálya
1.§ E törvény hatálya – külön törvény eltérő rendelkezése hiányában – a vállalkozók azon
tevékenységére terjed ki, amely a fogyasztókat érinti vagy érintheti.
Értelmező rendelkezések
2.§ E törvény alkalmazásában:
a, fogyasztó: az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységi körén kívül eső célok érdekében eljáró
természetes személy, aki árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz, vagy az áruval kapcsolatos
kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje.…”
Ettől függetlenül minden kereskedő cégnek jól
felfogott érdeke, hogy garanciát adjon az általa
értékesített készülékekre. Ez a garancia általában
1 év.
A vendéglátó-ipari konyhatechnológiai termékek
minőségét azonban jól mutatja, hogy az
értékesítő cég hány év garanciát vállal az általa értékesített készülékekre: természetesen minél többet,
annál jobb (és persze a készülék is!).
Ne dőljön be azonban a következő garanciáknak:
• irreálisan hosszú idejű garancia, amely gyakorlatilag betarthatatlan és ellenőrizhetetlen (pl.: 50
év; élettartam-garancia);
• csere-garancia, amely alapvetően az ázsiai gyártmányú, nagyon olcsó készülékekre jellemző
(olyan olcsó a készülék, hogy drágább javítani, mint kicserélni);
Az alkatrész-ellátás is fontos szempont a beszállító kiválasztásánál.
Jellemzően minden kereskedő cég azt mondja, hogy 8-10 évig biztosítja a készülékeihez az
alkatrészellátást.
Igaz – nem igaz? – ezt nem lehet ellenőrizni, legfeljebb a referenciáknál felsorolt cégek képviselőinél.
Egy kicsit ma-cerás, de megéri.
„Alapvetően tudni kell, hogy a
vendéglátó-ipari konyha- technológiai készülékekre
„nem kellene” semmilyen
garanciát adni.”
A garancia időtartamán kívül fontos azt is megvizsgálni, hogy az adott garanciális időszakon belül mit
tartalmaz a garancia.
• A teljes körű garancia általában minden hiba ingyenes megjavítását – és a javítással kapcsolatos
összes költséget - tartalmazza:
• az alkatrész cseréjétől kezdve
• a szállításon át
• a munkadíjig bezárólag – mindent.
(
Kivétel: a gyorsan kopó alkatrészek, lámpák, stb. Gondoljon csak az autójára: pl.: a fékbetétekre
vagy az izzókra általában nem adnak garanciát. Valahogy így működi ez a szakma is.)
• Az alkatrész-garancia általában csak a meghibásodott alkatrész ingyenes biztosítását jelenti. Vagyis a szállítást és javítást már nem.
• Találkozhat köztes megoldásokkal is: amikor pl.: a garanciális javításra Önnek kell beszállítania a készüléket szervizbe; vagy csak a munka-díjat kell kifizetnie, stb.
Generáljavaslat: mindig kérdezzen rá a vásárlás előtt, hogy a vételár pontosan milyen garanciákat
tartalmaz. (Mert a CASCO-nál is tapasztalhatjuk: a teljes körű biztosítás sem teljeskörű!)
Az az igazán megnyugtató, ha a garanciális feltételek egyér-telműen benne vannak az ár-ajánlatban
és a szerződésben is.
Mindenképpen minősít egy céget, hogy a garanciális feltételeit publikusan kezeli, vagy külön rá
kell-e kérdezni.
Persze: a jó garanciális feltételekkel a cégek mindig előre büszkélkednek. A rossz feltételeket pedig
próbálják a vásárlási folyamat legvégén elárulni – mintegy mellékesen.
SZERVIZHÁTTÉR
A mai magyar vendéglátó-ipari konyhatechnológiai
beszállító cégek két csoportba sorolhatóak:
• vagy van saját szervizük
• vagy nincsen.
1. Saját szervizzel csak a nagyobb
forgalmú cégek rendelkeznek.
2. Azok a cégek, akik nem rendelkeznek saját szervizzel, általában
szerződésben állnak más – saját szervizzel
rendelkező – cégekkel, és/vagy
a vendéglátásra specializálódott szakszervizekkel.
3. Külön csoportba tartoznak azok a kis cégek, akik külsős – jó esetben szerződött
– „szakikkal” végeztetik el a szer-vizes-installációs munkáikat.
Mindhárom meg-oldás lehet jó és lehet kevés is. (Ha pl.: 2 alkalmazott
szerelője
van a cégnek, akkor
kérdéses lehet, hogy
egy távolabb lévő szervizpontra
mikorra
jutnak el. Egy szerződött
szerviznek
ugyanakkor
nem minden esetben
a „mi” javításunk a
legfontosabb. És az
egyszemélyes szerelő-
brigádok is
lehetnek betegek,
járhatnak nyaralni,
stb.)
A „kiszemelt” beszállító szerviz-készségéről a legmegbízhatóbb módon
szintén a referencia-személyektől érdemes információt kérni: de ebben
az esetben se elégedjen meg csak 1 véleménnyel.
Szerintünk egyébként a legjobb megoldás olyan cégektől vásárolni,
amelyek:
• országos szerviz-hálózattal rendelkeznek;
• vagy országos szerviz-hálózattal állnak szerző-déses kapcsolatban.
Az eddigi tapasztalataink alapján ugyanis ezek a típusú szerviz-szolgáltatások
a leggyorsabbak. És Ön is tudja: ebben a szakmában a gyorsaság
szinte megfizethetetlen. (Gondoljon csak arra, hogy egy kávéfőző
gép hány forint hasznot termel óránként – illetve hány forint elmaradt
nye-reséget jelenthet minden „kieső óra”!)
FIZETÉSI FELTÉTELEK
Nagyon-nagyon kényes kérdés: olyan partnereknek kell megállapodniuk, akik még nem ismerik
egymást, akiknek nincsenek közvetlen tapasztalatuk egymásról.
Teljesen természetes, hogy Ön nem akar előre kifizetni semmit egy ismeretlen cégnek (hátha lelépnek a pénzükkel, vagy nem azt szállítják, amit megrendeltek, stb.stb….)
Ugyanakkor az is természetes,
hogy a kereskedő cég sem akar leszállítani „hozomra” semmit. Sőt! Ugyanis a magyarországi
kereskedőkre is jellemző, hogy csak minimális raktárkészlettel rendelkeznek. (Ennek legfőképpen finanszírozási
okai vannak.)
Ugyanakkor az is természetes, hogy a kereskedő cég sem akar leszállítani „hozomra” semmit. Sőt!
Ugyanis a magyarországi kereskedőkre is jellemző, hogy csak minimális raktárkészlettel rendelkeznek.
(Ennek legfőképpen finanszírozási okai vannak.) Ebből adódóan egy nagyobb (és a vendéglátóipari
gépek rendelése mindig „nagyobb”) megrendelést csak akkor fogadnak el – és csak akkor rendelnek
meg a gyártótól, - ha biztosítottnak látják a bevételüket is. Ezt általában előleg kérésével
próbálják biztosítani.
Néhány esetben elképzelhető, a kért előleg eléri a 100%-ot is. Azonban ezt sose fogadják el ismeretlen
cégtől. Még akkor se, ha cserébe 2-3% előrefizetési kedvezményt kapnának. Legfeljebb csak akkor,
ha az eladó pénzvisz-szafizetési banki garanciát ad Önnek. (Ugyanakkor ez az előrefizetési konstrukció
jól bevált partnerek között kifizetődő lehet Önnek is.)
Mi akkor a megoldás?
Gondolom azt már mondanom se kell, hogy
• a referencia személyek ebben a kérdésben is sok segítséget adhatnak;
• egy régebben működő cég szinte bizonyos, hogy nem lép le a pénzével.
Egy közel 50%-os előleg – de sokkal inkább foglaló! - kifizetése ugyanakkor mindkét fél számára
megfelelő kockázatot és kellő biztonságot is jelent.
• Egyrészt Ön nem kockáztatja a teljes vételárat, csak egy részét. Megfelelő „lekáderezés” után ez
azonban egy vállalható kockázat.
De ha csak egy szemernyi kétsége is felmerül, akkor attól
a cégtől ne vásároljon!
•
Másrészt a kereskedő cég is sokat kockáztat!
A kapott előlegből (foglalóból!) biztos, hogy nem tudja kifizetni
a gyártónak a teljes vételárat.
Vagyis: ha Ön
valamiért nem fizetné ki a fennmaradó összeget, akkor ő
is bukik az üzleten.
Tehát az eladónak is fontos a szerződésnek megfelelő teljesítés.
Jó gyakorlatnak tartjuk, hogy egy nagyobb (közel 50%-os) előleg
kifizetése után a fennmaradó 50%-ot a készülékek
átvételekor fizetik ki a vevők.
Legjobb javaslatunk: a beüzemelésre kötelezett
készülékek vásárlásakor 10%-ot csak a beüzemelés után
fizessenek ki. Vagyis a pénzügyi ütemezés
50+40+10% bontásban történjen. Ez mind a két fél
számára megnyugtató – még az első közös üzlet
megkötésekor is.
WEBOLDAL
Weboldala ma már minden cégnek van. Ez nem kérdés – ez alaphelyzet. A kérdés az, hogy mit tartalmaz
a weboldal.
A konyhatechnológia beszállító cégek web-oldalai alapvetően és általában áttekintést adnak:
• magáról a cégről (kik ők?);
• a cég által forgalmazott termékekről;
• a cég által nyújtott szolgáltatásokról;
• az árakról;
• a referenciákról;
• az együttműködés feltételeiről.
A jobb honlapokon azonban ezen felül mindenféle „jó tanácsot”, ötletet is adnak a kínált termékek felhasználáshoz,
a gazdaságosabb üzemeltetéshez, stb.
Fontos: azokat a weboldalakat (és cégeket) érdemes komolyanvenni, amelyeka termékeik gyártóját és árát
is feltüntetik a web-oldalukon; vagyis amelyek nem árulnak „zsákbamacskát”.
Ugyanis egy kicsit macerás dolog úgy megvenni bármit is, hogy nem tudja ki gyártja, nem tudja cca. mennyibe
kerül. Mindezt kinyomozni sok munkát, utánajárást, egyeztetést igényel. És Ön nem nyomozni, hanem
vásárolni akar úgy, hogy megoldja a problémáját.
A legtöbb szakmai
honlap ma
már úgy néz ki,
mint egy web-áruház: vagyis közvetlenül meg lehet vásárolni („kosárba tenni”) a weboldalon keresztül a
kiszemelt készülékeket. (Néhány weboldalon a kosárba tett termékekről lehet „csak” árajánlatot is készíteni.
Ez lerövidítheti a vásárlás szokásos: „ajánlatkérés – árajánlat – áralku - megrendelés” folyamatát.)
Az általános tapasztalat azonban az, hogy az ilyen magas árkategóriába tartozó készülékeket nem rendelik
meg a vevők a weboldalon keresztül. Még akkor sem, ha ugyanattól a jó beszállító partnerüktől éppen a 10.
azonos készüléket szeretnék megvásárolni.
Főleg nem javasoljuk tehát a weben történő vásárlást egy ismeretlen cégtől.
A weboldalakat általában inkább csak használják információ szer-zésre, ár- és minőségi összehasonlításra,
a referenciák megtekintésére, stb. De első vásárlásra sosem.
Összességében:
Minél több használható információt tartalmaz a weboldal,
annál jobb szolgáltatást várhatunk a tulajdonosától.
AJÁNLÁSOK
Amikor kezdő autótulajdonosként fix (mert hűséges és kényelmes típus vagyok) és jó szervizt kerestem,
megkérdeztem a régóta autótulajdonos barátaimat, hogy mit javasolnak, nekik melyikszerviz vált be eddig.
Vagyis: ajánlásokat kértem. (És nem is csalódtam, csak jó szervizekbe küldtek el.)
Ugyanez a módszer működik a vendéglátó-ipari konyhatechnológiai beszállítók keresésénél, kiválasztásánál
is: kérjen javaslatokat azoktól a (vendéglátásban jártas!!!) barátaitól, üzletfeleitől, akiknek „ad a szavára”. Faggassa ki őket:
kitől, mit és főleg: „miért pont attól a cégtől” szoktak ők vásárolni.
A lényeg mindig erre az utolsó kérdésre adott válaszokban van („mert olcsó; mert jó a cucc; mert korrekt a
cég; mert megbízható a cég; mert szakértő cég; stb... stb...).
Azonban nem mindig azonosak a kiválasztási szempontok. Döntsön a saját szempontrendszere alapján!
VÁSÁROK, KIÁLLÍTÁSOK
Magyarországon két szakvásárt rendeznek:
1. Évente, ősszel a HOVENTA Nemzetközi Szálloda-, Vendéglátó-ipari és Gasztro-technikai Szakkiállítást;
2. Két évente, tavasszal az UKBA Nemzetközi Cukrászati, Sütőipari és Gasztronómiai Szakkiállítást.
Néhány éve még a vendéglátó-ipari szakma apraja-nagyja kiállított ezeken a vásárokon. Időközben azonban
egyre csökkent a vásárlátogatók – és ebből adódóan (vagy éppen fordítva!) – a kiállítók száma is.
2014-től mindkét szakvásár megszűnt. A helyüket a SIRHA Budapest Nemzetközi élelmiszeripari, sütő- és
cukrászipari, szálloda- és vendéglátó-ipari, gasztronómiai szakkiállítás vette át. Az eddig ismert elképzelések
szerint ezt a szakvásárt 2 évente, tavasszal fogják megrendezni.
A 2014-es SIRHA Szakvásár tapasztalatai azt mutatják, hogy beindult egyfajta növekedés úgy a kiállítók mint a
vásárlátogatók számát tekintve. Hogy ez a növekedés tartós lesz-e, azt nem tudjuk, legfeljebb csak bízhatunk
benne.
De – függetlenül a kiállítók számától – érdemes kilátogatni a szakvásárokra, mert:
• azonnal – minden bemelegítés nélkül – személyesen megismerheti számos kereskedő cég szakembereit;
• meggyőződhet a szaktudásokról;
• „élőben” – tehát nem csak fényképről – megnézheti a készülékeket;
• döntő személyes tapasztalatokat szerezhet a cégekről, munkatársaikról, stílusukról, szakmai felkészültségükről, stb.
Ezek a tapasztalatok – és néha az egymásnak ellentmondó érvek ütköztetése („ezt a gépet azért érdemesebb
megvenni, mert...”) sokat segíthetnek a végső döntés meghozatalában.
VEGYÜNK-E GÉPEKETA GYÁRTÓTÓL?
Magyarországon jellemző gyakorlattá vált, hogy az a néhány gyártó cég, aki vendéglátó-ipari konyhatechnológiai
készüléket (néhány kivétellel jellemzően csak rozsdamentes bútorokat) gyárt, az egyéb vendéglátóipari
készüléket is forgalmaz.
(Ennek az okait érdemes lenne tovább boncolgatni, most azonban nem ez a témánk.)
De: attól, hogy valamely cég készülékeket is gyárt, még nem jelenti azt, hogy az eddig felsorolt kiválasztási
szempontoknak (vagy legalábbis az Ön által legfontosabbaknak tartott szempontoknak) is megfelel.
Még csak azt sem jelenti, hogy gyorsabban elkészülnek a munkájukkal, mint ahogy egy kereskedő cég szállítani
tudna. Bár első körben ezt hinnénk.
Azonban gondolja csak végig: Ön lead „egy jó” nagy rendelést mondjuk 25 millió forint értékben. Ez azonban
csak egy egyszeri megrendelés! Ugyanakkor egy kereskedő cég havonta rendel a
gyártótól ekkora értékben. Ön szerint ki a fontosabb
vevője a gyártónak, ha időzavarba kerül? (Márpedig a
gyártók elég sűrűn kerülnek időzavarba!)
Vagy arra is gondolhat, hogy a gyártó biztosan olcsóbban
adja a készüléket, mint a kereskedő.
De a kérdés most is ugyanaz:
ki kap nagyobb árengedményt? Aki egyszer rendel kisebb értékben, vagy aki rendszeresen rendel nagyobb értékben?
„Attól, hogy valamely cég készülékeket is gyárt, még nem
jelenti azt, hogy az Ön által legfontosabbaknak
tartott szempontoknak is megfelel.”
Még két fontos dolog:
• egy „valamirevaló” gyár sosem „veri meg” se
árban, se másmilyen feltételben a kereskedőjét. Akkor
ugyanis az a kereskedő könnyedén elmegy más gyártóhoz. És a végén a gyártónak nem marad kereskedője.
• és fordítva is igaz: a kereskedőksosem adnak drágábban és rosszabb feltételekkel,mint a gyártók, mert egy
idő után nem tudnának eladni senkinek semmit, mert a vevők a gyártókhoz mennének vásárolni.